Nota
personal: Estic de trasllat, i per tant no he pogut dedicar el temps que
voldria a una entrada de bloc així més completa, que vulguis que
no porta més feina que enganxar quatre vídeos a un text aproximat… que
és exactament el que pretenc fer avui... en fi.
Avui presento a Hans van Manen, personatge sobre
el qual escriuré sovint, bàsicament perquè li dedicaré el treball de fi de
Màster i per tant es convertirà en el meu segon company de llit fins a juny… I
vist que no seria el coreògraf més conegut per sota els Pirineus, no estaria de
més introduir-lo per fases.
Hans van Manen és un dels tres coreògrafs més
importants dels Països Baixos. No d’ara, no del segle XX, sinó de la història,
i això encara ho fa tot plegat més fascinant: Abans d’ell (i dels seus
contemporanis, s’entén: Sonia Gaskell i Rudi van Dantzig etc.) a Holanda no hi
havia panorama dansístic. Ni tradició. Ni tant sols - atenció!!! - un repertori folklòric més
enllà de la dansa dels esclops. Com diu el refrany: the dutch don’t dance.
Per mi, en vista que avui els mateixos Països
Baixos són un dels centres mundials de creació de més prestigi en l’àmbit que ens
ocupa - sigui del tipus que sigui - l’interès de la figura de van Manen s’eleva a la mil. El seu i el de tot
el que l’envolta: d’on ha sortit tanta efervescència? En 40 anys! Quins lligams
hi ha entre cultura/història/sociologia i el seu fruit sobre l’escenari? Què fa
el panorama holandès tant interessant i què han aportat persones com van Manen
i companyies com l’NDT – de la qual ell va ser cofundador i primer coreògraf
resident – a l’avenç de la poètica de la dansa i els seus recursos a nivell
holandès i a nivell mundial?
Són tot de preguntes que no puc respondre de
moment per falta de temps i – no ens enganyem – coneixement, però tot arribarà.
De moment, us deixo amb tres fragments seus a mode de targeta de visita, a
veure si generen expectativa pels articles a venir. Amb tots vosaltres... Hans
van Manen.
- Twilight,de 1972. Estrenada tal qual es veu al vídeo, en exterior i sobre música de John Cage, i amb aquests dos intèrprets: Alexandra Radius i Han Ebbelar, parella de ballarins que són un mite a Holanda i que mereixerien un article a banda. Va ser una peça clau per ell, i la va idear com una mena de tour de force per si mateix i pels dos ballarins: és una coreografia extremadament exigent a nivell físic - fixeu-vos en els talons d'ella, e.a. Era com dir: compte, que a Holanda hi ha nivell i innovació.
- Déja vu, de 1995. Feta per la NDT II, companyia jove, i on es veuen a grans trets molts deles elements que acabarien sent característics del seu "codi" o estil. Entre mi lectures, déja vu no deixa de ser un concepte irònic per un home que responia així als crítics que li deien que ja li havien vist tot... és un personal favourite meu, sobretot per la càrrega dramàtica, que es troba en el GEST i no en la sobreactuació o el personatge. És una càrrega que es troba en el moviment abstracte, i per contradictori que soni, és d'una bellesa molt clara, concreta, neta, musical.... és molt potent, i cadascú que en faci el que vulgui.
- Squares, de 1969. Minut 2:10 i 7:55 elvídeo. Per aquesta peça sobre música de Satie la crítica li va donar el nom de "Mondriaan de la dansa". Per qui vegi tot el vídeo, és un exemple de la diversitat de peces que abarca la seva creació i del sentit de l'humor que el caracteritza. M'encanta la idea de Sticky Piece, en què dos ballarins ballen en vestuaris de velcro... boníssim!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada