He anat a Amsterdam aquesta setmana, per patinar sobre els canals gelats i per documentar-me sobre el meu treball de máster sobre Hans van Manen (qui no sàpiga qui és Hans van Manen, que faci clic aquí!). El tema és que per enxufe descarat no només vaig llegir llibres i revistes, sinó que vaig acabar assistint a un assaig de la nova peça de l'home en qüestió. Per comparar, és com si a un aspirant a entrenador de 3a regional el deixessin assistir a la xerrada tècnica de Guardiola. Perquè a més a més vaig assistir a la creació del final de la peça, que s’ha d’estrenar la setmana que ve dins el programa de noves creacions Present/s.
He vist en acció a un mestre, un dels
coreògrafs de dansa neo/post/para-clàssica vius més valorats del panorama
actual, tot i que aquí a casa nostra no el conegui ni Cristòfol. Però el que ha
fet l’ocasió especial i inoblidable no ha estat veure’n la genialitat sinó el
contrari: observar com un homenet de gairebé 80 anys treballava en una sala amb
les mateixes eines que jo, i treia a través de l’aproximació, l’assaig/error i
la simple confiança i gaudi en el procés i en/amb els seus intèrprets un resultat formidable.
(trailer d'assajos del prorgrama Present/s, a partir de 00:27 fragment del que vaig veure!)
M’estic formant com a coreògraf, però no sóc
tan naïf com per pensar que aprendré tot l’ofici a l’aula. Aprenc un munt, sí, però
del que es tracta finalment és d’anar-me fent un esquema propi, descobrir què/com
i per què em motiva, i a partir de la motivació, llençar-me a la piscina. No és fàcil, també perquè cada professor –
òbviament – el que vol transmetre és el mètode que el/la motiva a ell/ella. Allò
del librillo. Em presenten/introdueixen
la seva motivació, el seu sistema, i és feina meva – ha de ser-ho, consti que
no em queixo – passar això per un filtre i no deixar-me vèncer per la
frustració de veure que aquella sabata potser no encaixa del tot, i que si la
sabata no encaixa, potser no encaixarà el vestit, etc.
Les assignatures teòriques no pressionen la meva
capacitat creativa en primera persona, o almenys no ho fan directament, però sí
que apugen l’aposta. M’ajuden a entreveure que el món on m’he ficat no és tan
evident com fer el que em roti i esperar una subvenció perquè suposadament tinc
dret a ser poeta. Però per interessant, essencial i
necessària que trobi la informació sobre idees, valors estètics, corrents i
filosofies aixecades per generacions anteriors, corro el risc de caure de nou
en un error: pensar que qui creava sabia què estava fent en tot moment, i tenia
domini en un 100% de la lectura estètica del fruit del seu treball. I re-caure,
llavors, més avall encara, en el pànic a la pàgina en blanc, a l’espai buit: no
ja per no saber què dir/fer, sinó per dir/fer quelcom ridículament obvi i insuls...
(fragment de la peça Three pieces de van Manen, on dominen la senzillesa i l'humor: what else!?)
Ni una ni l’altra. Si miro enrere escolto com
tots els bons professors que he tingut ja han estat previsors: he sentit parlar
des de la teoria i la pràctica del benefici de l’error, de l’assaig, de la
necessitat d’emmotllar les lliçons al propi ideari... també de la ceguera
relativa necessària a l’hora de començar a i acabar de crear, i del “el que tu
entenguis serà vàlid”. Més curiós encara, en processos creatius com el de la
interpretació o l’escriptura m'he llençat en piscines similars i n’he tastat l’adrenalina...
però en el de la dansa em segueixen perseguint els meus dimonis.
Potser necessitava veure-ho amb els meus
propis ulls. I en Hans van Manen ho he pogut veure en directe, finalment: La
idea aproximada, la possibilitat de declinació infinita d’una
idea, i sobretot el treball de sala: la confiança en les persones amb les que es
treballa, la creativitat de les quals pot i ha de sumar-se necessàriament a la del
coreògraf. No parlo per tant ja de la forma, ni si aquesta em va agradar o no - sinó del procés, de la honestedat, individualitat i possibilitat dins del procés.
Vaig sortir estranyament tranquil i encisat d’aquella
sala. Per haver vist en acció a artistes de la talla d’Igone de Jong o Joseph
Varga (la Messi i l’Iniesta del HNB), sens dubte, però sobretot per aquest dolç
entendre que ja ho tinc en mi! I que potser ja començaria a ser hora de llançar-me a nedar.
(Igone de jongh en una versió renovada de Live, peça de Hans van Manen de 1979)
3 comentaris:
om van te smullen,
wat een goede week was dit voor jou,
ik proef uit de tekst een vertouwen en illusie over wat je aan het doen bent. heerlijk mama
Ach mama, wat leuk dat je me leest! dikke kus, J.
:)
big bros!
yes you can!
Publica un comentari a l'entrada